04.11.2016

Kostenefficiënte systemen voor de beveiliging van complexe machines en installaties

Première op de SPS IPC Drives 2016 : Schmersal Safety installatiesystemen – voor elke toepassing de juiste oplossing

Wuppertal / Neurenberg, 7 november 2016.   Voor de beveiliging van complexe installaties introduceert de Schmersal Groep nu de Schmersal Safety installatiesystemen. Dit zijn nieuwe hulpmiddelen waarmee een eenvoudige en snelle installatie van veiligheidsschakelcomponenten in serieschakeling mogelijk is.
Dankzij de serieschakeling is er veel minder tijd nodig voor de bedrading. Een groot voordeel van deze installatiesystemen is dat verschillende elektronische veiligheidsschakelcomponenten, zoals sensoren en vergrendelingen, gemengd in de installatie kunnen worden aangesloten. Bij grotere installaties en verschillende machine gebieden zijn immers vaak verschillende veiligheidsschakelaars nodig om de verschillende onderdelen te beveiligen. Daarnaast bieden we binnen dit nieuwe systeem goedkope varianten aan voor machines die uitsluitend met elektronische veiligheidsschakelcomponenten werken.
Nog een voordeel van de Safety installatiesystemen is de mogelijkheid om een afzonderlijke diagnose van de aangesloten veiligheidsschakelcomponenten uit te voeren. Dit betekent dat de operator precies kan zien welke schakelaar in de serie een signaal heeft geactiveerd.  Op deze manier kunnen eventuele storingen sneller worden verholpen en machinestilstand worden voorkomen. Safety installatiesystemen van Schmersal zorgen dus voor een hogere beschikbaarheid van de machine.  Drie alternatieven voor optimale persoonlijke veiligheid en productieveiligheid
Voor toepassingen die uitsluitend met elektronische veiligheidsschakelcomponenten werken, stellen wij varianten met een passieve verdeelmodule (PDM) of een passieve veldbox (PFB) beschikbaar.  Hiermee is een gemengde schakeling met maar liefst vier verschillende elektronische veiligheidsschakelcomponenten mogelijk.
  • De passieve verdeelmodule PDM is klein en compact, kan eenvoudig in bestaande klemmenkasten worden gemonteerd en is bijzonder geschikt voor de strenge hygiënevoorschriften van levensmiddelen- en verpakkingsmachines.
  • De passieve veldbox PFB is een plug&play-oplossing in een robuuste IP67-uitvoering voor een scala aan toepassingen.
Met de PDM en PFB kunnen grote systemen worden bedraad, omdat ze geschikt zijn voor draaddiameters tot 1,5 mm². Een unique sellingpoint van deze twee oplossingen is de afzonderlijke beveiliging van de veiligheidsschakelcomponenten door een beveiligingsautomaat. De derde en actieve variant is bedoeld voor veiligheidsschakelaars en veiligheidssensoren:
  • Bij de veilige serieschakeling van elektromechanische veiligheidsschakelaars met contactuitgangen of van veiligheidssensoren met elektronische OSSD-uitgangen neemt een ingangsuitbreiding van de serie SRB-E de actieve elektronische signaalevaluatie over. Bij deze oplossing wordt ook bij de serieschakeling van contacten een veiligheidsniveau van cat. 4 / PL e / SIL 3 bereikt.
De passieve installatiesystemen kunnen we bovendien optioneel uitrusten met een zgn. "seriële diagnose"(SD)-interface voor de overdracht van niet-veilige gegevens. Veiligheidssensoren en -vergrendelingen in serieschakeling die met een SD-interface zijn uitgevoerd, kunnen grote hoeveelheden diagnosegegevens via de SD-gateway en een veldbus aan een besturing overdragen en gevisualiseerd worden. Bij de aanrakingsvrije magnetische veiligheidsvergrendeling MZM100-SD kunnen dat bijvoorbeeld diagnosegegevens of foutmeldingen zijn, zoals "storing of kortsluiting bij een veiligheidsuitgang", "te lage bedrijfsspanning" of "defecte bediensleutel". Hierdoor kan de storing snel worden verholpen. Dankzij extra diagnosefuncties zal in de toekomst ook voorspellend onderhoud en het voorkomen van machinestilstand mogelijk zijn. Kom langs bij Schmersal van 22 - 24 november 2016 op de SPS IPC Drives in Neurenberg: hal 9, stand 460.