20.01.2021

Nieuwe veiligheidsmodule voor sensorloze stilstandsregistratie van aandrijvingen

Universeel en compact

Wuppertal, 20. Januari 2021. Als van een machine of installatie gevaarlijke naloopbewegingen verwacht kunnen worden, zorgt een combinatie van veiligheidsvergrendeling (op de veiligheidsdeur) en stilstandsbewaker (in de schakelkast) voor de nodige veiligheid. Met de SSW303HV presenteert de Schmersal Groep nu een nieuwe sensorloze silstandsbewaker die in vergelijking met zijn voorgangers uit de series AZR en FWS een duidelijke verbetering biedt.

Belangrijk was de ontwikkeling van een universele gebruiksmogelijkheid van de nieuwe stilstandsbewaker, die in totaal veertien varianten van het actuele productprogramma vervangt. Dat wordt o.a. mogelijk gemaakt door het gebruik van een voedingsadapter met een breed bereik voor alle gangbare bedrijfsspanningen (gelijk- en wisselstroom) van 24 VDC/24 VAC tot 230 VAC. Dankzij het verhoogde temperatuurbereik van -25 tot +55 °C zijn nog meer toepassingen mogelijk.
Een ander voordeel is de compacte bouwvorm. De SSW303HV neemt met een breedte van slechts 45 mm weinig ruimte in de schakelkast in. De insteekbare en gecodeerde aansluitklemmen waarborgen een snelle en foutloze installatie. Een extra meldcontact signaleert eventuele fouten aan de module.

Aangezien de stilstandsbewaker sensorloos werkt, hoeft de constructeur van de machine niet in de ‘hardware’ van de constructie eromheen in te grijpen. De veiligheidsmodule wordt direct op een driefasige draaistroommotor aangesloten en meet direct de frequentie van de geïnduceerde spanning bij een nominale motorspanning tot 690 V. De veiligheidscontacten voor de vrijgave van een vergrendelingsinrichting sluiten, zodra de motor stilstaat.
De SSW 303HV kan in veiligheidscircuits tot categorie 4 / Performance Level e conform EN 13849-1 en SIL 3 conform EN IEC 61508 gebruikt worden - met alle gangbare bouwwijzen van veiligheidsvergrendelingen van de betreffende fabrikanten.

Bestandsbijlagen:
PM-Stillstandswächter_F-NL.pdf