10.12.2018

Première op SPS IPC Drives 2018 : veiligheidsbesturing met geïntegreerde OPC UA-server

Schmersal presenteert een nieuwe oplossing geschikt voor Industrie 4.0

Wuppertal, 27 November 2018. De Schmersal Groep stelt op SPS IPC Drives 2018 een nieuwe, Industrie 4.0-geschikte oplossing voor: de veiligheidsbesturing PROTECT PSC1 met geïntegreerde OPC UA-server. De aansluiting van de PSC1 op het industriële machine-machine-communicatieprotocol zorgt ervoor dat in de toekomst uitgebreide informatie van de Schmersal producten in een fabrikantneutrale gegevensuitwisseling kunnen worden geïntegreerd.

Bovendien kunnen de Schmersal producten met behulp van deze oplossing onderhoudsinformatie verstrekken, zodat in de zin van de Predictive Maintenance de componenten tijdig, voor het bereiken van het einde van hun levensduur of voordat zij hun Performance Level verliezen kunnen worden vervangen.

De PROTECT PSC1 van Schmersal is een programmeerbare, modulaire veiligheidsbesturing. Hij is voorzien van een universele communicatie-interface, om de gegevensuitwisseling met hogergelegen besturingen mogelijk te maken via verschillende veldbussystemen. De verschillende veldbusprotocollen kunnen via de software worden geselecteerd, zodat de PROTECT PSC1 met slechts een hardware voor de verschillende veldbussystemen wordt aangeboden. In deze communicatie-interface heeft Schmersal nu een OPC UA-server geïntegreerd. Daarmee kunnen alle veiligheidssensoren van het Schmersal portfolio uitgebreide gegevens machineleesbaar met semantische beschrijving opvragen via het M2M communicatieprotocol. Hierin inbegrepen zijn, o.a., gegevens over de toestand van de veiligheidsuitgangen, referentiewaarden over de veiligheidstechnologie, informatie over de levensduur van de sensoren, bestelinformatie, gegevensbladen, tekeningen en afbeeldingen. Veiligheidssensoren met een Schmersal-SD-Bus kunnen bovendien informatie weergeven over de bediensleutels, de temperatuur in de sensor, het serienummer van het apparaat en foutmeldingen (bijv. kortsluiting, te hoge temperatuur, interne toestelfout, communicatiefout, uitgang Y1/Y2, enz).

"Dankzij de integratie van OPC UA in de PSC1 kunnen voortaan de gegevens van onze producten beschikbaar worden gemaakt voor een fabrikantneutrale uitwisseling, hetzij tussen twee machines of voor een fabrikantoverstijgende communicatie", verklaart Ulrich Bernhardt, Hoofd verkoop besturingen bij de Groep Schmersal. "Wij beschouwen OPC UA als product dat de weg voorbereidt voor Industrie 4.0, want het standaardiseert de industriële communicatie en zorgt voor interoperabiliteit tussen producten van verschillende fabrikanten. Wij verheugen ons dat wij onze klanten een innovatieve oplossing kunnen aanbieden. Op die manier wordt een abstract toekomstconcept een concrete meerwaarde voor onze klanten."  Bezoek Schmersal van 27.- 29.11.2018 op SPS IPC Drives in Nürnberg: Hall 9, Stand 460