18.11.2016

Voedingsmiddelen of voertuigen: deze schakelaar kan het allemaal

Schmersal introduceert nieuwe serie joystick vaste schakelaars

Wuppertal / Neurenberg, 22 november 2016.  De Schmersal Groep heeft een nieuwe serie joystick vaste schakelaars ontwikkeld die in het voorjaar van 2017 op de markt zullen komen. De nieuwe RK/NK-joystick vaste schakelaars met hun contactloze schakelsysteem zijn uniek op de markt van robuuste en hygiënische joysticks. Deze nieuwe generatie joysticks is bovendien eenvoudig te monteren met behulp van een centrale moer. Ze worden aangesloten via een gewone M12-connector: een garantie voor een eenvoudige en correcte installatie.
Deze nieuwe ontwikkeling is ook nog eens veelzijdig toe te passen: de NK-joystick vaste schakelaars hebben een hygiënisch ontwerp en zijn daarom geschikt voor de voedingsmiddelenindustrie. De RK-joystick vaste schakelaars zijn ideaal voor outdoorgebruik en onder zware omstandigheden, bijvoorbeeld voor installaties in de procestechnologie, bedrijfsvoertuigen, vliegtuigslepers en hefplatforms. Bij de joystick vaste schakelaars voor de voedingsindustrie wordt blauw afdichtingsmateriaal gebruikt, zodat ze bij een defect meteen kunnen worden gedetecteerd door optische systemen. Voor industriële toepassingen en outdoorgebruik wordt grijs afdichtingsmateriaal gebruikt. De RK/NK-joystick vaste schakelaars zijn bestand tegen omgevingstemperaturen van -40 °C tot +80 °C. Ze hebben bovendien een hoge beschermingsgraad: IP69K voor de frontplaat en IP67 voor de contactkamer. Dit betekent dat de schakelaars met water kunnen worden bespoten of met een hogedrukreiniger kunnen worden gereinigd. Slim afdichtingsconcept verhoogt installatiebeschikbaarheid
Een bijzonder kenmerk van de NK/RK-serie is het slimme afdichtingssysteem met maar liefst drie barrières die het binnendringen van vloeistoffen voorkomen, zelfs bij beschadigingen aan de afdichtbalg. Dit verhoogt de beschikbaarheid van de installatie, omdat er genoeg tijd is om de balg te vervangen zonder dat schakelaars of machine schade oplopen.
Met de joysticks kan de operator het gereedschap van een machine in maar liefst vier richtingen bewegen: naar voren, naar achteren, naar rechts en naar links. De joysticks met drukknop worden gereset door veerkracht, de joysticks met arrêteerfunctie door aantikken en veerkracht. Kom langs bij Schmersal van 22 - 24 november 2016 op de SPS IPC Drives in Neurenberg: hal 9, stand 460.